Aanbod voor scholen

Om verschillende redenen kan het voorkomen dat een kind niet tot leren komt. Door middel van arrangementbegeleiding, remedial teaching en trainingen, helpt Hans kinderen op het gebied van: psycho-educatie, inzet van dyslexiesoftware en gerichte specialistische begeleiding bij dyslexie, dyscalculie en problemen in de executieve functies en het werkgeheugen.

Arrangement

  • De executieve functies worden ook wel de regelfuncties van het brein genoemd. Ze verwijzen naar complexe cognitieve vaardigheden - zoals inhibitie, werkgeheugen, cognitieve flexibiliteit en planning - die nodig zijn om gedrag in goede banen te leiden wanneer dit doelgericht en efficiënt moet zijn. Kinderen met zwakke executieve functies hebben op school vaak problemen met plannen, organiseren en het werkgeheugen. Executieve functies spelen een cruciale rol bij het leren en zijn een belangrijke voorspeller voor schoolsucces.

  • Description text goes here
  • Description text goes here
  • "De afgrenzing van de diagnose bij een leerstoornis is arbitrair; de problemen van kinderen en jongeren met leerproblemen zijn dat niet."

    Pleidooi voor brede inzet dyslexiesoftware

Begeleiding

  • Op scholen begeleidt Hans leerlingen op ondersteuningsniveau 3 en 4. De begeleiding is in de meeste gevallen gericht op dyslexie, dyscalculie, (ernstige) lees-, spelling- en/of rekenproblemen, maar de hulp kan ook gericht zijn op het leren werken met dyslexiesoftware, de executieve functies, het werkgeheugen en/of sociaal-emotionele problematiek.

  • Hans biedt (binnen de regio) de mogelijkheid om leerlingen met leesproblemen in groepjes van 3 leerlingen te begeleiden.

    Voor het verbeteren van de leesvaardigheden (technisch lezen, begrijpend lezen, vloeiend lezen en vlot lezen) wordt gewerkt met rijke taal. Afhankelijk van het leesniveau van de leerlingen is de leesbegeleiding gebaseerd op RALFI (Light), Focus en/of LIST.

    Tijdens de begeleiding wordt gebruik gemaakt van remediërende tekst-naar-spraak-software.

    In het kort:

    ✓ Leesbegeleiding in kleine groepjes op ON3 (ondersteuningsniveau 3)

    ✓ Leesbegeleiding op ON4 (ondersteuningsniveau 4)

  • Hans biedt (binnen de regio) de mogelijkheid om leerlingen met leesproblemen in groepjes van 3 leerlingen te begeleiden.

    Voor het verbeteren van de spellingvaardigheden werken we volgens de methodiek Spellet. Deze werkwijze sluit naadloos aan op de spellingmethode die op uw school wordt ingezet.

    Tijdens de begeleiding wordt gebruik gemaakt van remediërende software (WOEF Online, WriteReader en/of tekst-naar-spraak-software Alinea, Kurzweil, Sprint Plus, Read&Write, etcetera).

  • "De resultaten van spelling-interventie Spellet laten zien dat begeleiding in een kleine groep soms effectiever is dan individuele begeleiding."

    Begeleiding op ondersteuningsniveau 3

Trainingen

  • Deze training geeft leerlingen van groep 6 t/m 8 met lees- en spellingproblemen, dyslexie of ED (weer) grip op hun eigen leerproces.

    De training richt zicht op psycho-educatie gecombineerd met praktische oefening van compenserende en remediërende ict-hulpmiddelen (dyslexiesoftware). Inhoud en het aantal bijeenkomsten van de training worden vooraf afgestemd.

  • De Grip op…-training is gericht op een effectieve inzet van ICT-hulpmiddelen bij lees- en/of spellingproblemen. In overleg met school wordt een trainingsprogramma opgesteld waarbij leerlingen, leerkrachten en ouders betrokken worden.

    Grip op lezen

    Training gericht op het verbeteren van de leesvaardigheden met de inzet van luisterboeken en tekst-naar-spraak-software.

    • Psycho-educatie

    • Vaardigheidstraining

    Grip op spelling

    Training gericht ophef verbeteren van de spellingvaardigheden met de inzet van het oefenprogramma WOEF Online en tekst-naar-spraak-software met een woordpredictieprogramma.

    • Psycho-educatie

    • Vaardigheidstraining

  • Training gericht op de compenserende en/of remediërende functies van dyslexiesoftware. De training kan zich richten op leerlingen, onderwijsprofessionals en/of ouder(s)/verzorger(s). Vooraf wordt in overleg bepaald in hoeverre de volgende onderdelen aan bod komen:

    • Theoretisch kader

    • Adviezen voor implementatie

    • Vaardigheidstraining

    • Psycho-educatie

    Bij Quadraat werken we met onderstaande progamma’s:

    • Alinea

    • Kurzweil

    • Read&Write

    • SimpleMind

    • Sprint Plus

    • Passend Lezen

    • WOEF Online

  • "Het is van groot belang dat de leerkracht hoge verwachtingen heeft van elk kind, en die verwachtingen ook ‘uitstraalt’."

    Invloed op schoolsucces

Voorlichting

  • Uit onderzoek is gebleken dat leren spellen van onveranderlijke woorden goed mogelijk is zonder daarbij spellingregels te gebruiken. Sterker nog: het gebruik van spellingregels lijkt eigenlijk niet of nauwelijks effect op te leveren. Dat geldt ook voor leerlingen met spellingproblemen en (ernstige) dyslexie. Spellet is een effectieve spellingaanpak en onderdeel van Rijke Taal, de basis voor taal- en leesontwikkeling. Zonder rijke taal geen geletterdheid en geen begrip.

  • Binnenkort meer informatie.

  • Binnenkort meer informatie.

Volgende
Volgende

Begeleiding op maat